Terugkoppeling inventarisatie knelpunten VCP

Begin 2021 vroegen we voor het Verkeerscirculatieplan verkeersknelpunten in het wegennet op te geven. Dit kon via een interactieve kaart op onze website. Aan deze oproep is massaal gehoor gegeven.

Clusteren van knelpunten

We hebben een eerste analyse van de gegevens uitgevoerd. Een groot deel van de knelpunten heeft betrekking op een specifieke locatie in het verkeersnetwerk en hangt vaak nauw samen met andere knelpunten. Om het overzichtelijk te maken, clusteren we alle knelpunten in deelgebieden. Per deelgebied willen we vervolgens met bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden in gesprek om door te praten over de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen.

We onderscheiden de volgende deelgebieden:

A. N786 Harderwijkerweg van rotonde Loenenseweg tot rotonde Coldenhovenseweg
B. Loenenseweg - Stuijvenburchplein - Stuijvenburchstraat
C. Eerbeek noord (tussen Loenenseweg en Apeldoornseweg)
D. Apeldoornseweg - Kanaal Zuid
E. Wethouder Sandersstraat, Mayn Melnhof e.o.
F. Boshoffweg, Karel van Gelreweg en Coldenhovenseweg
G. Loubergweg, Coldenhovenseweg en Schoonmansmolenweg
H. Brummenseweg en Lageweg
I.  Soerense Zand, Doonweg e.o.
J.  Wilhelminapark en Harderwijkerweg ter plaatse
K. Dierenseweg

Type knelpunten

Ook maakten we een onderverdeling naar type knelpunt (doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid) en naar typen verkeersdeelnemers (personenauto’s, vrachtverkeer, fiets, voetganger, bus). We maakten per knelpunt aan de hand van categorie A, B of C een eerste inschatting van de ernst. A-knelpunten zijn de meest ernstige en C-knelpunten de minst ernstige.

Samen met gemeente Brummen voerden we een verdere analyse van de knelpunten uit. Daarbij hadden we ook aandacht voor de knelpunten die buiten de scope van het VCP vallen en nu al door de gemeente opgepakt en opgelost kunnen worden.