Verkeerscirculatieplan Eerbeek

Er zijn veel inzichten en ideeën over de indeling en inrichting van het wegennet in Eerbeek als we kijken naar de functie van wegen en fietspaden. Deze inzichten en ideeën zijn niet eerder gebundeld en vastgelegd. De behoefte aan een dergelijk document is groot.
Vrachtwagen op de weg

In een visiedocument beschrijven we richtinggevend beleid over de functies van de Eerbeekse wegen en fietspaden. Wat dit betekent voor hoe die wegen en paden er uit moeten zien om het verkeer veilig en vlot te verwerken. Het Verkeerscirculatieplan Eerbeek (VCP) is zo’n visiedocument. Het kader voor het VCP wordt gevormd door de regionale Koersnota Wegennet EL2030.

Met het VCP kijken we integraal naar het wegennet : geen losse studies en oplossingen voor fiets, auto, vrachtwagen en bus, maar een complete en samenhangende visie met daaraan gekoppeld een uitvoeringsplan. Ons doel met het VCP is de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Eerbeek te verbeteren.

De basis voor het VCP Eerbeek is tracé 1 t/m 3 van het wegennet Eerbeek - Loenen 2030. Het gaat om de Dierenseweg, Brummenseweg, Lageweg, Loubergweg, Coldenhovenseweg en Harderwijkerweg. Delen van het verkeersnetwerk die effect kunnen ondervinden van wijzigingen op deze tracés, zijn onderdeel van het VCP. We richten ons op het lokale verkeersnetwerk in Eerbeek voor (vracht-)auto, fiets en openbaar vervoer.

Knelpunten

Begin 2021 vroegen we voor het Verkeerscirculatieplan verkeersknelpunten in het wegennet op te geven. Dit kon via de interactieve kaart op deze website. Aan deze oproep is massaal gehoor gegeven.

De geïnventariseerde knelpunten komen aan de orde in de regionale Koersnota Wegennet. In het najaar van 2021 concentreerden we ons op een aantal tracés waar veel knelpunten aan de orde zijn en/of die een belangrijke rol spelen in de ontsluiting van de papierindustrie. Het gaat om de wegen Coldenhovenseweg-Loubergweg (tracé 2 en 3) en de Dierenseweg, Brummenseweg en Lageweg (tracé 1). Tijdens bewonersbijeenkomsten en individuele contacten spraken we uitgebreid met direct aanwonenden, bedrijven en andere belanghebbenden over deze knelpunten. Daarnaast maakten we gezamenlijk een doorkijk naar mogelijke oplossingsrichtingen voor de genoemde tracés.

Planning

Eind 2021 zijn we tot de conclusie gekomen dat we, voordat we verder gaan met het VCP Eerbeek, eerst een kader moeten opstellen voor het gehele wegennet van Eerbeek en Loenen. Met de zogenaamde Koersnota Wegennet willen we een volledig beeld schetsen van de verkeerskundige inzichten en de verschillende dwarsverbanden die er zijn tussen een aantal projecten van Eerbeek-Loenen 2030. De koersnota vormt een belangrijk kader voor de vervolgaanpak van het wegennet, waaronder het Verkeerscirculatieplan Eerbeek.