Metingen voor linksaf strook Brummenseweg

Misschien heeft u ze aan het werk gezien: in februari zijn langs de Brummenseweg landmetingen gedaan voor een nieuwe linksaf strook voor het te bouwen Logistiek Centrum.
Inmeting op de weg
Gepubliceerd op: 22-juni-2023

Linksaf strook maakt veiliger en sneller

Door het LCE zal er meer vrachtverkeer over de Brummenseweg naar Kollergang gaan rijden. Om het extra vrachtverkeer in goede banen te leiden, willen we een aparte strook voor linksafslaand verkeer aanleggen voor verkeer dat vanuit het zuiden via de Brummenseweg naar bedrijventerrein Kollergang rijdt. Een linksaf strook maakt de weg veiliger en verbetert de doorstroming. Verkeer dat rechtdoor wil, hoeft dan geen rekening meer te houden met links afslaand verkeer dat afremt om uit te voegen. Dit plan is onderdeel van het provinciaal-inpassingsplan (PIP) LCE. 

Kaartbeeld linksafstrook Brummenseweg

Ontwerp dat klopt

Voor deze linksafstrook moet de weg iets breder worden. Omdat de informatie moet kloppen, gingen landmeters op pad. Ze maten hoeveel ruimte nodig is, hoe hoog het er nu is, waar bomen staan en waar greppels, inritten en aanliggende kavels zijn.

Metingen nodig voor besluitvorming en uitvoering

Bij infrastructurele projecten lopen besluitvorming en onderzoeken vaak tegelijkertijd. Juist omdat metingen en onderzoeken nodig zijn voor een definitief besluit én de eventuele uitvoering. “Zo besluiten Provinciale Staten straks over een plan dat klopt.” legt Wilco Eindhoven, projectleider LCE uit. “We willen zorgvuldig werken. Daarvoor moeten we de risico’s kennen en weten hoe we deze kunnen beperken. Kansen onderzoeken en daar waar het kan inpassen in het definitief ontwerp voor de linksaf strook.”

Vervolg

Het definitief ontwerp van de linksafstrook maakt onderdeel uit van het provinciaal inpassingsplan (PIP) LCE. De verwachting is dat Provinciale Staten na de zomer besluiten neemt over het definitieve plan.